Виразність існування поза всякими сьогоднішніми шкалами краще допомагає зрозуміти ступінь архаїчності фігури. Здається, що у випадку з Висоцьким російська культура зібрала всі можливі ролі — проповідника, мислителя, поета — і всі їх звалила в одну купу. Назвала актором — просто тому, що у актора є право говорити публічно. Коли актор виявляється національною совістю і розумом — це якась епоха Великої французької революції.
Але, якщо визнати цей архаїзм, потрібно піти далі і сказати, що людина синтезувала в своїй творчості та житті всі ці ролі і всі ці культурні пласти. З чого безперечно випливає: Володимир Семенович Висоцький — фігура грандіозна, визначна для національної свідомості. І це правда: у кожного є що сказати про нього і що з нього процитувати. Прямо Пушкін. Але це такий Пушкін, який частково і Шуфутинський, та свідомість того, що в російській культурі може бути фігура проміжна між Пушкіним і Шуфутинським, досить болісно.
Правда, болісність тут не заважає, а навпаки. Все, що від нього згадується, не слово, не вислів, не теза, а емоція, і ця емоція — мука. Досить різноманітна, різних часів, різних жанрів, трагічна, комічна, така, що стенає або баламутить, але завжди — мука. Отже, тут є якась автентичність.
Його Гамлет потерпає від того, що довкруги Данське королівство, а його Лопатін — від того, що він бізнесмен у світі пристойних людей. Колишній зек мучиться татуюванням на лівій і правій грудях, спортсмени і альпіністи мучаться від фізичних зусиль, солдати — від війни, підводники — від води, коханець — від неможливості додзвонитися, пасажир — від нельотної погоди, папуга — від дитячих образ у джунглях.
До слова, про цього папугу з його “Аліси”. У “Алісі з країни чудес” немає такого персонажа. І навіть мало того, у вишуканому вікторіанському світі Льюїса Керролла цього хама з присвистом важко уявити. В тій або іншій мірі це стосується кожного художнього тексту, в який потрапляє Висоцький; і в “Дона Гуана”, і в “Арапа Петра Великого” він входить зі своєю мукою, мало обумовленою логікою цього тексту. Якщо він актор — то виконуючий себе самого.
Ні, не зовсім. Образ, який стоїть за Висоцьким, такий. Це сильна людина, яка зіштовхнулася з безглуздям своєї сили. Це рішуча людина, яка нічого не може вирішити, діяч, який нічого не може зробити, мислитель, який нічого не може зрозуміти, мачо, який не може завоювати жодної жінки. Сила йде на переживання свого безсилля, непотрібності і випадковості. Людина перекручена, як канат, напруга каната витрачається на те, щоб перекрутити себе ще щільніше. Він майже вищить від того, як йому боляче, але силу цього крику вкладає в те, щоб було ще болючіше.
Позиція зрозуміла. Але проблема в тому, що, граючи себе самого, він разом із тим ніколи самим собою не постає. Розумні люди кажуть, що Висоцького потрібно порівнювати з Бельмондо у фільмі “На останньому диханні”, що ось якби у нас знімали тоді такі фільми, то це був би фільм для Висоцького. Мені здається, це точно, але у нього немає тієї чистоти і усвідомленості своєї ситуації, яка є в цьому фільмі. Висоцький ніколи не бере цієї ноти, він завжди маскується. Він може сказати про смерть: “Ні, ніхто не гине дарма, так краще, ніж від горілки і від простуд”, але говорить він це під маскою умовного співака альпінізму, а не від себе. Його якось не вистачає на доусвідомлення себе самого.
Ні, зрозуміло, що в 70-ті роки ця його мука чулася як мука загнаності радянською владою, і тому Висоцький розумівся як голос народного протесту. У цьому сенсі він був голосом покоління, але тут якраз позначається відмінність 70-х і того, що нині. Якщо це голос покоління, то це означає всього лише, що все це покоління не змогло піднятися до усвідомлення власної позиції, а саме: до розуміння безглуздя існування сильної людини в застиглому світі, де дія не потрібна, рішення не потрібне, і єдине, на що можна використати сили, — це на знищення себе самого, а єдине, від чого можна отримати задоволення, — це від того, що ти використав свої сили правильно. Радянські сімдесятники не були дисидентами, ідеологами, борцями, вони не діяли — все це інший кодекс поведінки — шістдесятників. Вони мучилися собою, але думали, що мучаться радянською владою. І якщо перше — унікальність їхньої ситуації, то друге — нездатність зрозуміти цю унікальність.
Це і є стан десь посередині між Пушкіним і Шуфутинським. Коли загалом ти розумієш, що є велика поезія, велике кіно, велике мистецтво. Але одночасно десь у тебе в голові хлюпочеться думка про те, що не буває поганого мистецтва, буває мало горілки. А ось вип’єш — і така туга, так ясно все стає, так тоскно — кайф!
Це не просто російський синтез, це останній за часом російський синтез. Після Висоцького нічого такого ж пронизливого і цілісного більше не з’явилося.
Нехай автор статті (до речі, з численними помилками й неоковирним стилем) просто признається, що "не доганяє" Висоцького, щиро дивуючись, як, мовляв, цей захриплий алкаш з гітаркою, "цей хам з присвистом" став таким популярним. Адже на світі є супергеніальний Олег Шендеров! Ось кого слід тиражувати і слухати, видавати мільйонними тиражами і ліпити на обкладинки журналів! (А то із-за цього невдячного піплу в якійсь газетці лише друкується наш геній невизнаний...). А хотілося б, як мінімум, "у стінгазеті автобази" (певно, розміщуючи свої опуси під віршами Чехова, поданими до друку колишнім завгаром тієї автобази. О, він би оцінив!). Що ж, п. Шендерова можна привітати: на відміну від гнівно затаврованого ним поета, він не маскується й не грає нікого, а таки дійсно постає самим собою. І його вже скоро "вистачатиме на доусвідомлення себе самого", бо, як говорив поет, чиє ім'я винесене в заголовок: "... полу-подлец, но есть надежда, что будет полным, наконец".
Уважаемый Олег Шендеров! Выпей яда... Высоцкий - потрясающий поэт прежде всего!
Неясно как этот текст относится к сообществу "Интересный Киев"
Косвенно. В Киеве жила бабушка Владимира Семеныча. Да и город наш он очень любил...
ну если бабушка, то ладно...
А по маме или по папе?
Я уже подумал, что у него аквариумные рыбки из киевского зоопарка были.
Короче: креатив - гавно/ автор - мудак
На цю тему: sotsky/185374.html e-kievlyane/kuptsy-remeslenniki-biznesme ny/vladimir-vysotskiy-pod-ukrainskimi-zv ezdami/
http://community.livejournal.com/v_s_vi
https://www.interesniy.kiev.ua/znamenity
Очень Вам рекомендую вот эту ссылочку. Не поленитесь, пожалуйста!
http://rodsvennitsa.narod.ru/" rel="dofollow" target="_blank">http://rodsvennitsa.narod.ru/
Кое что мне известно и со слов Нины Максимовны - мамы Владимира Семеновича. Общался с ней несколько раз. Здесь - все правда.
Кстати, только сейчас посмотрел на Ваш никнейм. 🙂 Вы - историк Киева? Читал книгу "Геростратов замысел" (приобрёл случайно на кн. ярмарке в прошлом году). Интересно, спасибо! У меня несколько другой исторический интерес, но некоторым (и тесным) образом связанный с Городом.
Спасибо и Вам на добром слове. Кроме "Геростратова..." у меня еще 11 различных книг о Киеве, в т.ч. и о более давних временах. Надеюсь, будут еще и другие опусы... Материал о Высоцком - непонятно кем сверстан, скорее всего вырван из чьего-то блога. Однако он действительно интересен, т.к. это не пересказ от кого-то, а свидетельство человека, который был лично знаком и дружил с семьей Владимира Семеновича.
Не поленился, прочёл. В принципе, данная информация,хоть и содержит факты, подана как-то странно, обрывочно. Понятно, что это - кусок какого-то разговора на тему генеалогии В. Высоцкого (без начала и конца), но почему вырван именно он, почему его хоть как-то не оформили в удобочитаемый (даже не по научным критериям - по обычным редакторским!) вид и зачем для него создали целый сайтовый адрес - не понять никак... Да ещё и недостоверная информация (это мягко говоря) в этом обрывке имеется (цитата): "... сменилось одиннадцать властей ... все они - кроме российских большевиков - начинали и заканчивали свое правление еврейскими погромами". Погромы евреев (как и украинцев) в Киеве, которыми отметились именно большевики и белые, были непревзойдёнными по масштабу и последствиям... Более-менее "на уровне" их смогли повторить только немцы 20 с лишним лет спустя...
По папе. Да и отец Высоцкого - Семен, - тоже родился в Киеве
Очень интересно, почему автор считает стихи плохими ? Неформат, не пафосно ? Глупости это все. Просто понятия "вкуса", "красоты", и прочие - они к реальной жизни как правило имеют гораздо меньше отношения, чем кажется. А в песнях Высоцкого - именно та, настоящая жизнь, которая окружает (окружала, вернее, наверное) простого обывателя того времени, не приукрашенная, но тем самым близкая и доступная, настоящая. И, конечно же, полный букет эмоций: горе, радость, ирония, любовь, ревность, да что угодно - все есть.
Все как с хорошей книгой: кроме собственно развлечения - что-то такое есть в его песнях, от чего "думалка" включается, кроме обертки, которую видно всем, есть еще что-то, не каждому заметное, внутри артиста виден человек, притом такой же, как и его слушатели. И в этом главная ценность творчества Владимира Семеновича.
+1
Ви не плутайте Поезію з "віршами", ага.
И насчет "має хороший вигляд у стінгазеті автобази, але в інших місцях його слухати важко" Вы загнули, конечно. Вы из той самой стенгазеты и Вам тяжело?
это к автору текста комментарий)
+1000000