У передмові до книги упорядник пише: «Ця книга — данина пам’яті киянину у кількох поколіннях Михайлові Андрійовичу Грузову. Впродовж відпущених йому долею лише 65-ти років життя він зробив багато. Зробив непомітно і ненав’язливо, але ствердно і життєдайно у різних напрямах нашого буття. Лікар, кандидат медичних наук, фахівець з проблем кровотворення і одночасно — знавець українського образотворчого мистецтва, дослідник мистецтва книги, бібліофіл, відомий не лише в Україні, але й за її межами.
Він був щасливою людиною, хоч народився у важкий для Києва період німецької окупації. А щасливим тому, що впродовж усього свого життя дарував оточуючим — батькові з мамою, власній родині, своїм бабусям і дідусям, друзям і колегам — посмішку і радість спілкування, добру підказку, корисну пораду. Йому самому теж пощастило — його справжнім другом-товаришем був батько, порадником -дід Михайло, дружиною-подругою-однокурсниця Міла й відрадою — дочка Оля з внучкою Юлею.
А ще йому повезло з тим, що мав дідами-прадідами відомих українських художників Миколу Пимоненка та Володимира Орловського, видатних українських лікарів: хірурга Михайла Коломійченка та отоларинголога Олексія Коломійченка.
У Михайлові Грузові одночасно співіснували два напрями життєвої діяльності — Медицина та Книга. І те, і те — у вищій мірі професійно. І те, і те — як високе мистецтво.
Майже ЗО років він власноручно, у своєму домашньому видавництві «МАГ», видавав малесенькими тиражами книги з питань книгодрукування, бібліофільства, книжкових знаків, а в останні роки — спогади дитинства тощо. Кілька років збирав матеріали до свого родоводу, але не встиг завершити. Впродовж багатьох років був головою клубу бібліофілів «Субота у Бегемота» при музеї М. Булгакова. У цьому збірнику на пошану М. А. Грузова вміщено його «Дещо з родоводу» та спогади друзів.
Вихід книги став знаковою подією. Насамперед тому, що у цьому виданні сконцентрувалися любов і повага до роду, до конкретної особистості, до життя нашого суспільства в різні історичні періоди. Михайло Грузов робив свою справу з такою відданістю, з таким натхненням, що усе у нього виходило настільки природно й переконливо, що сприймалося без будь-яких сумнівів.
Ось уривок зі спогадів нашого сучасника: «Моє прізвище — Грузов. Тому й починаю розповідь з цієї гілки свого родоводу. Мій батько — Андрій Миколайович — завжди був моїм найкращим другом. Вдома і для друзів він був просто «Андроня». На жаль, його вже давно немає на світі… Він помер після тяжкої хвороби та неймовірних, але гідно ним витримуваних страждань, ще 1974 року. І було йому лише 56!
Усе своє життя батько працював у кіно. І — не випадково. Він розповідав, як ще хлопцем крутив ручку кінопроектора в клубі. Така тоді була техніка! Зважаючи на те, що народився батько у 1917 році, ця любов до кіно виникла десь наприкінці 1920-х років. І став таки фаховим «кіношником», але не одразу. Закінчивши сім класів 55-ої трудової школи, він два роки попрацював електромонтером на шкір-заводі № 1, а потім пішов на вечірнє відділення робітфаку при Київському гідромеліоративному інституті, у 1936-му, поїхав до Москви й пив в Інститут інженерів залізничного транспорту ім. І. В. Сталіна — тоді престижний. Через кілька місяцю вилось, що для навчання в грошей у родини не вистачить, стипендії — відмовили. Тоді вступив до Київського інституту кераміки та скла. Між іншим, про дізнався оце нещодавно, віднайшовши серед старих паперів батькову «Автобіографію». Здається, цей і тут пізніше було ліквідовано, а потрппив батько до нього завдяки неабияким здібностям до малювання. Це не дивно, адже він — онук видатного українського живописця М. К. Пимоненка, син його дочки Ольги Миколаївни, тобто моєї бабусі.
А потім вже — навчання в кіноінженерів з довгою перервою війну. Тяжкі роки німецької Києва. Саме за німців батько у 19421 ці одружився з моєю майбутньою мою Галиною Михайлівною Коломійченко, яка теж навчалась на кіноінженера. Отак і я народився влітку 1943-го також за німців. Тепер можна розкрити цю родинну таємницю.
Батько дещо розповідав про важкі часи. Наприклад, про перші дні після відходу радянських військ, у місті не було ніякої влади. Тоді почали грабувати магазини, склади й базари, а батько зі своєю мамою мешкав поблизу Сінного ринку. Його найбільше вразило, що увесь простір навколо був вкритий борошном. Потім вони переховували у себе батькового товариша-єврея. Одного він уночі вийшов подихати свої повітрям — і назавжди зник. Пізніше з’ясувалося, що двірник виказав хлопця німцям. А перед цим баї був свідком того, як через Львівську площу йшли нескінченним потоком люди на Сирець — до Бабиного Яру…
Від батька я довідався й про зруйнування Хрещатика. Стіна одного підірваних будинків на Прорізній впала прямо на людей, що стояли у черзі до пункту здачі, за наказом окупантів, усіх радіоприймачів та протигазів… Коли Хрещатик горів, німці намагались загасити пожежу, простягнувши брезентову «кишку» аж з Дніпра. Але її попсували на схилах -чорний та червоний фашизми вели непримиренну боротьбу між собою, ні з чим не рахуючись.
Добавить комментарий