Трамвай – це не автобус і не таксі. На відміну від останніх, однакових у всіх містах, трамвай утворює місто, формує вигляд його вулиць. Трамвай з’єднує окремі заселені квартали в одне ціле. Трамвай витворює цілковито новий дизайн міста – важко повірити, але фунікулер, без якого дніпровські схили вже не уявити, спершу був усього лишень частиною трамвайного маршруту №15. Навіть талон окремий не треба було купувати – просто пересів на Боричевому Току — і все.
У 1970-х роках загальна довжина київської трамвайної мережі досягала 285 кілометрів. Гості столиці могли їхати, приміром, із вокзалу в усі напрямки – в Пущу-Водицю на Поділ, Святошин, Борщагівку, Печерськ, Лівий берег і навіть на Голосіївську площу, де зараз редакція Тижня.
Так сталося, що потім київська влада трамвай не полюбила. Те, що 13-й маршрут (який під таким номером функціонував з кінця XIX сторіччя) у 2000 році через забобон перейменували на 18-й – це ще квіточки. Ягідки – те, що трамвай просто почали прибирати з вулиць.
У мегаполіси, де від трамвая відмовилися давно, він повертається. Лондон, Париж, Новий Орлеан, Афіни, Торонто, Міннеаполіс, Мілан, Прага, Женева… В англійському Ноттінгемі колії демонтували ще в 1940-х роках – на догоду автомобілістам. У 2004-му електричний транспорт повернувся до міста, щоб, за словами мерії, розвантажити дороги. «Тепер Ноттінгем знову став європейським містом», – сказав на відкритті нової лінії міністр транспорту Великої Британії Террі Барнер.
А в Києві трамвайних рейок стає все менше. Їх знімають, щоб звільнити вулиці двигунам внутрішнього згорання. Трамваї зникають із центру, перебираються на околиці, на Лівий берег. Замість бруківки та рейок з’являється асфальт і дорожня розмітка. Замість зруйнованих депо виростають хмарочоси. Над перехрестями зависає вихлопний смог. Можливо, це об’єктивний процес. Але кожен, хто їздив у дзвінкому трамваї, має право на ностальгію. Й напередодні Дня Києва Тиждень пропонує читачам подивитися, якою була столиця 50 років тому – без заторів, і з рейками.
Фотографії американського «трамваєфіла» Раймонда Де Грота цінні для нас не тільки з погляду занепаду столичного електротранспорту. Ці «непостановочні» кадри показують нам звичайне вуличне життя Києва і киян. Деякі місця вже й упізнати неможливо – так стрімко росте й змінюється місто.
Порівняйте самі.
НАБЕРЕЖНА
Знято з Пішохідного мосту на Труханів острів. Набережну розширили вдвічі за рахунок дерев. Вражає лінія горизонту – жодної Оболоні немає ще й у проекті. Дніпро значно мілкіший, бо в Каневі ще не збудували греблю ГЕС, так само як і у Вишгороді.
Згідно з березневим розпорядженням Черновецького, колії на Набережній мають демонтувати до кінця цього року – тож скоро, можливо, замість трамвая тут з’являться чергові «торговельно-офісні комплекси».
СОФІЇВСЬКА ПЛОЩА
Біля пам’ятника Богданові Хмельницькому. Як «підросла» нерухомість і як зникла зелень! Розчулює радянська реклама на даху – «виконуйте правила дорожнього руху» і «можна виграти 100 000». Трамвай, який розвертається довкола Богдана, – це маршрут №1 – по Володимирській до Університету. Зараз цією вулицею не курсують ні трамваї, ні тролейбуси, ні автобуси.
ВГАДАЙТЕ САМІ
Єдина спільна деталь для обох фотографій – цирк, який завершили будувати в 1960-му. Це кінець вулиці Саксаганського, яка переходить у площу Перемоги. В ті часи тут ходили навіть кільцеві трамваї «А» (проти годинникової стрілки) і «Б» (за годинниковою) через весь Київ – від Подолу на Печерськ, а звідти на площу Перемоги, Лук’янівку і знову до Дніпра. Зараз Саксаганського зробили однобічною – щоб уникнути заторів. Трамваї (з цієї ж причини) прибрали ще в 2001-му.
ПРИВОКЗАЛЬНА ПЛОЩА
Цю панораму бачив кожен українець, який хоча б раз у житті виходив у місто через Центральний залізничний вокзал.
Щоправда, зі знайомих орієнтирів залишилися хіба що труби ТЕЦ-3. Замість трамваїв з’явилися десятки маршруток.
Типові ознаки нового часу – хмарочоси, реклама, бомжі…
На сайте ИК база данных глючит :(( Ничего не прочитать
читала уже этот материал на одном форуме...
так вот один из комментариев отжег:
"Фото киева в мезозойской эре!
Набережная Днепра:
http://mezozoi.dinozavri.ru/images/1183369884203_2.jpg">
Гидропарк:
http://www.vokrugsveta.ru/img/cmn/2007/01/08/051.jpg">"
:))) Днепр каким-то ручейком был.
Київ був затишніший... Я ще запам'ятав його таким. А Дніпро неочікувано неширокий був.
пс. а більшого розміру світлини - можна?
Світлини такого ж розміру, як у "Тижні" 🙂
Сейчас лучше.
город растет, меняется и развивается. это естественно. покажите мне крупный город, столицу государства, который выглядит так же, как 50 лет назад?
Прага
в центральних частинах (Прага 1 + Прага 2) будівництво заборонено
навіть старі фабрики якісь в жалюгідному стані не дозволяють зносити - бо це тз соцреалізм
а, ще вікна старі у булинках в центрі
пластик ставити не можна...
а місто росте
тз сателіти з"являються як гриби
з відповідною інфраструктурою
за років 5-10 кількість населення збільшилась на 1/3(з 900 тис до 1.2 млн)
і ще
нормальна ситуація для Чехії : десь в регіонах аварійний участок на дорозі
бо серед дороги росте дерево!
і ніхто нічого не може зробити : екологи забороняють різати
доводиться БУДУВАТИ ІНШУ ДОРОГУ
Київ вбилли(добивають)
будують шось нове
чи буде придатно для життя то шо вийде
і шо то буде за життя
побачимо
Отличный материал, спасибо. Действительно познавательно хотя и немного грустно. Из всего перечисленного только Днепр стал шире и лучше.