Трамвай – це не автобус і не таксі. На відміну від останніх, однакових у всіх містах, трамвай утворює місто, формує вигляд його вулиць. Трамвай з’єднує окремі заселені квартали в одне ціле. Трамвай витворює цілковито новий дизайн міста – важко повірити, але фунікулер, без якого дніпровські схили вже не уявити, спершу був усього лишень частиною трамвайного маршруту №15. Навіть талон окремий не треба було купувати – просто пересів на Боричевому Току — і все.

 

У 1970-х роках загальна довжина київської трамвайної мережі досягала 285 кілометрів. Гості столиці могли їхати, приміром, із вокзалу в усі напрямки – в Пущу-Водицю на Поділ, Святошин, Борщагівку, Печерськ, Лівий берег і навіть на Голосіївську площу, де зараз редакція Тижня.

 

Так сталося, що потім київська влада трамвай не полюбила. Те, що 13-й маршрут (який під таким номером функціонував з кінця XIX сторіччя) у 2000 році через забобон перейменували на 18-й – це ще квіточки. Ягідки – те, що трамвай просто почали прибирати з вулиць.

 

У мегаполіси, де від трамвая відмовилися давно, він повертається. Лондон, Париж, Новий Орлеан, Афіни, Торонто, Міннеаполіс, Мілан, Прага, Женева… В англійському Ноттінгемі колії демонтували ще в 1940-х роках – на догоду автомобілістам. У 2004-му електричний транспорт повернувся до міста, щоб, за словами мерії, розвантажити дороги. «Тепер Ноттінгем знову став європейським містом», – сказав на відкритті нової лінії міністр транспорту Великої Британії Террі Барнер.

 

А в Києві трамвайних рейок стає все менше. Їх знімають, щоб звільнити вулиці двигунам внутрішнього згорання. Трамваї зникають із центру, перебираються на околиці, на Лівий берег. Замість бруківки та рейок з’являється асфальт і дорожня розмітка. Замість зруйнованих депо виростають хмарочоси. Над перехрестями зависає вихлопний смог. Можливо, це об’єктивний процес. Але кожен, хто їздив у дзвінкому трамваї, має право на ностальгію. Й напередодні Дня Києва Тиждень пропонує читачам подивитися, якою була столиця 50 років тому – без заторів, і з рейками.

 

Фотографії американського «трамваєфіла» Раймонда Де Грота цінні для нас не тільки з погляду занепаду столичного електротранспорту. Ці «непостановочні» кадри показують нам звичайне вуличне життя Києва і киян. Деякі місця вже й упізнати неможливо – так стрімко росте й змінюється місто.

 

Порівняйте самі.

   

НАБЕРЕЖНА

 

 

Знято з Пішохідного мосту на Труханів острів. Набережну розширили вдвічі за рахунок дерев. Вражає лінія горизонту – жодної Оболоні немає ще й у проекті. Дніпро значно мілкіший, бо в Каневі ще не збудували греблю ГЕС, так само як і у Вишгороді.

 

Згідно з березневим розпорядженням Черновецького, колії на Набережній мають демонтувати до кінця цього року – тож скоро, можливо, замість трамвая тут з’являться чергові «торговельно-офісні комплекси».

 

 

СОФІЇВСЬКА ПЛОЩА

Біля пам’ятника Богданові Хмельницькому. Як «підросла» нерухомість і як зникла зелень! Розчулює радянська реклама на даху – «виконуйте правила дорожнього руху» і «можна виграти 100 000». Трамвай, який розвертається довкола Богдана, – це маршрут №1 – по Володимирській до Університету. Зараз цією вулицею не курсують ні трамваї, ні тролейбуси, ні автобуси.

     

ВГАДАЙТЕ САМІ

 

   

Єдина спільна деталь для обох фотографій – цирк, який завершили будувати в 1960-му. Це кінець вулиці Саксаганського, яка переходить у площу Перемоги. В ті часи тут ходили навіть кільцеві трамваї «А» (проти годинникової стрілки) і «Б» (за годинниковою) через весь Київ – від Подолу на Печерськ, а звідти на площу Перемоги, Лук’янівку і знову до Дніпра. Зараз Саксаганського зробили однобічною – щоб уникнути заторів. Трамваї (з цієї ж причини) прибрали ще в 2001-му.

 

 

ПРИВОКЗАЛЬНА ПЛОЩА

Цю панораму бачив кожен українець, який хоча б раз у житті виходив у місто через Центральний залізничний вокзал.

Щоправда, зі знайомих орієнтирів залишилися хіба що труби ТЕЦ-3. Замість трамваїв з’явилися десятки маршруток.

Типові ознаки нового часу – хмарочоси, реклама, бомжі…